bebeli.pl

Blog tematyczny o dzieciach i lifestylu

KobietaLifestyle

Jak nie przytyć w ciąży – poznaj dwie sprawdzone zasady

Jak nie przytyć w ciąży – poznaj dwie sprawdzone zasady

Kobiety zastanawiające się nad tym, jak nie przytyć w ciąży, często spotykają się z falą krytyki. Zarzuca się im, że w tym szczególnym okresie koncentrują się jedynie na sobie nie zastanawiając się nad tym, co okaże się dobre dla dziecka, które ma przyjść na świat. Tymczasem nadmierny przyrost masy ciała w ciąży wcale nie jest dobry. Co ważne, może być zagrożeniem nie tylko dla samej ciężarnej, ale i dla płodu. Pytanie o to, co robić, aby nadmiernie nie przytyć w ciąży, jest więc uzasadnione. Okazuje się zresztą, że wcale nie musi pozostawać bez odpowiedzi.

Po pierwsze – poznaj swoje potrzeby

Już od dłuższego czasu lekarze walczą z przekonaniem, że w ciąży należy jeść za dwoje. Nie ma ono przecież żadnego medycznego uzasadnienia. Znacznie bliższe prawdy jest stwierdzenie, że wskazane jest jedzenie dla dwojga. To prawda, zapotrzebowanie kaloryczne ciężarnej ulega wzrostowi, co można zauważyć zwłaszcza w drugim i trzecim trymestrze ciąży. Nie jest to jednak wzrost na tyle duży, aby uprawniał do zjadania dwóch obiadów. Indywidualne potrzeby organizmów poszczególnych kobiet mogą się różnić. Jeśli jednak nie ma wskazań do spożywania bardziej obfitych posiłków, wystarczy ograniczyć się do jednej dodatkowej zdrowej przekąski. Może być to zarówno jogurt z owocami, jak i kanapka, tego rodzaju posiłek nie powinien mieć jednak więcej niż 300 kalorii.
Mądre dbanie o wagę w ciąży jest łatwiejsze, gdy stosuje się złote zasady przytaczane także w przypadku najskuteczniejszych diet odchudzających. Na przypomnienie zasługuje zwłaszcza ta, która nawołuje do jedzenia mało, ale często. Szacuje się, że przeciętny cykl trawienny trwa około 3 godzin. Mając to na uwadze powinno się jeść co 4 lub 5 godzin tak, aby pozwolić organizmowi na strawienie wcześniejszego posiłku.

Po drugie – wystrzegaj się pustych kalorii

Ciąża to czas, kiedy niemal każdy dąży do spełniania wszystkich zachcianek przyszłej mamy. Nic więc dziwnego, że wiele kobiet przyjmuje wtedy znacznie więcej pustych kalorii niż ma to miejsce w jakichkolwiek innych okolicznościach. Na szczęście, wcale nie trzeba się na to godzić. Zdecydowana większość produktów wysoko przetworzonych przyczynia się do szybkiego wzrostu ilości glukozy we krwi. Niestety, równie szybki okazuje się jej spadek, a co za tym idzie – ciężarna, która odżywia się niewłaściwie ma podstawy do tego, aby nieustannie narzekać na głód. Warto więc odchodzić od pustych kalorii choćby na rzecz produktów pełnoziarnistych, warzyw oraz owoców.
A co z kobietami, które zawsze lubiły podjadać między posiłkami? Ciąża nie musi być czasem całkowitej rezygnacji ze słodyczy, o ile nie wynika to z zaleceń lekarza. Ryzyko, jakie się z nimi wiąże, jest jednak większe niż ma to miejsce w innych okolicznościach, warto więc poszukiwać zdrowych zamienników dla fast foodów, ciastek i czekolady. Tu doskonale sprawdzają się jogurty naturalne z oryginalnymi owocami oraz świeżo wyciskane soki, które mogą zastąpić kolorowe napoje. Warto pomyśleć także o zamianie klasycznych lodów na sorbety owocowe. Ciężarna powinna też pamiętać o korzyściach, jakie jej organizm czerpie, gdy dostarcza się mu duże ilości wody.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *